kontorstol baekkenbund

Dagens råd: Rør dig nu og forebyg rygsmerter i morgen

Prøv at forebygge mod rygsmerter snarere end at helbrede

Problemer med ryggen – Smerter eller stivhed i ryggen! I denne tekst får du råd og tricks til hvordan du nogle gange ville kunne omgå ondt i ryggen. Denne artikel er ikke en akademisk artikel, men et udtryk for vores sunde fornuft. Så brug artiklen på den måde!

Rygsmerter nej tak – her er der tips

Følgende kan nogle gange hjælpe ved ondt i ryggen:

  1. Brug din krop aktivt i din fritid
  2. Bevæg dig mere på dit arbejde – for dem der arbejder på kontor eller lignende så kan hæve sænkeborde være en rigtig stor hjælper til at bevæge sig mere (se mere om hæve sænkebord her hos haeve-saenkebord.dk)
  3. Styrk din ryg – læs mere om træning af ryg her hos Sundhed.dk
  4. Træn din mave – det kan du læse blandt andet læse om her hos Motion Online
  5. Styrk din bækkenbund – Det kan du blandt andet gøre med her
  6. Løft rigtigt – Det kan du finde yderligere om her hos BFA
  7. Lav muskelpumpeøvelser
  8. Sid ordentligt – Det handler om at bevæge sig mens man sider læs mere her hos DR og ergonomisk-kontorstol.dk

Stiv ryg er første tegn på rygsmerter

Når du oplever stiv ryg, så er det et tegn på der er rygsmerter på vej. Så det er et vink med en vognstang, hvis du begynder at få stiv ryg. Så er det bare med at komme igang med at bevæge sig, og laver øvelserne ovenfor. Så vil du på den måde kunne slippe for at få ondt i ryggen
Er der spørgsmål som du er bekymret for – så kontakt din læge eller fysioterapeut. Det er altid bedst at spørge en gang for meget! De her fagpersoner har en uddannelse og erfaring i at hjælpe dig med din ryg og andre smerter i kroppen!

Prøv eventuelt at tage et kig på følgende kilder:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *